بررسی تاثیر نمایش نامه نویسی برتولت برشت بر نمایش نامه نویسی غلامحسین ساعدی بر اساس روش فرانسوی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی
- نویسنده آمنه مجذوب صفا
- استاد راهنما مه دخت پورخالقی چترودی محمد مهدی سلطانی سروستانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
چکیده : در این پایان نامه که موضوع آن «بررسی تطبیقی تاثیر نمایش نامه نویسی برتولت برشت برنمایش نامه نویسی غلامحسین ساعدی براساس روش فرانسوی» است، تئاتر یکی ازهنر های بسیار مهم و موثّر در ایجاد تغییرات فرهنگی در جوامع مختلف شناخته شده است . با توجّه به این که رابطه ی بسیار نزدیکی میان تئاتر و ادبیّات وجود دارد ، برای بررسی تغییرات فرهنگی و میزان تأثیر و تأثّر متون نمایشی بریکدیگر از روش فرانسوی که اصلی ترین مکتب و روش در ادبیّات تطبیقی است ، استفاده کرده ایم . با بررسی آثار نمایشی برتولت برشت و غلامحسین ساعدی به این نتیجه رسیده ایم که علی رغم تغییرات و روند بومی سازی تکنیک و شیوه ، تکنیک برشت در ساعدی بسیار تأثیر داشته و مشابهت های فراوان ساختاری(صحنه های قائم به ذات ، دیالوگ ، موسیقی ، استفاده از تمثیل و استفاده از ماسک ) و محتوایی(پرداخت به مسائل زنان، پویایی شخصیّت ها ، چالش تماشاگر و افکارش برای رسیدن به شناخت ، قرار داشتن انسان در جایگاه غایی ،شخصیّت پردازی در تئاتر اپیک ،دیالوگ در خدمت محتوا و موتیف های مشترک) میان آثار نمایشی این دو نویسنده وجود دارد. در این بررسی با ارایه ی شواهد ادّعای ما درباره ی تأثیر گذاری برشت بر ساعدی تأیید و تصدیق شده است .
منابع مشابه
تحلیل طنز موقعیت در نمایش نامه های دوره طلایی نمایش نامه نویسی در ایران
طنز یکی از گونه های ادبی با اهمیت در دوره معاصر است که به دو نوع کلامی و غیرکلامی قابل تقسیم است. طنز موقعیتیکی از انواع طنز غیرکلامی است که می تواندآمیزه ای از رفتار، موقعیت، صحنه و گفتار نیز باشد، اما محوریت در این گونه از طنز، بر موقعیتِ ایجاد کننده آن استوار است و بقیه عناصر برای تولید طنز در خدمت موقعیت قرار می گیرند. اگر طنز محصول نوعی بازی ادبی و بهره یابی از ایهامات زبانی یا صناعات بیانی...
15 صفحه اولبررسی ظرفیّت های فیلم نامه نویسی نفثة المصدور
نفثةالمصدور از جمله متونی است که به خاطر استفاده از شگردهای ادبی، علاوه بر تاریخی مستند، به متنی خلّاق بدل شده است؛ لذا میتواند یکی از منابع مهم در مبحث اقتباس به شمار آید. این پژوهش در پی آن است که با روش توصیفی ـ تحلیلی و رویکرد میانرشتهای، اثبات کند متونی مانند نفثةالمصدور هم، با وجود داشتن مختصّاتی مانند پریشان بودن نوع جملهبندی آن و تکگو بودن متن، میتوانند خاصیّت سینمایی شدنداشته باشند...
متن کاملتحلیل و بررسی رابط های کاربری برنامه نویسی متفاوت به منظور نمایش اطلاعات مکانی درتجهیزات همراه
آرزوی خلق همراهانی الکترونیک و هوشمند در زندگی روزمره انسان ها امروزه با تولید تجهیزات پردازشگر همراه به درستی تحقق یافته است. از طرفی دیگر تلفیق قابلیت های موجود در این تجهیزات با امکانات سیستم اطلاعات مکانی،زمینه ساز ظهور تکنولوژی جدیدی تحت عنوان سیستم اطلاعات مکانی همراه شده است. نمایش اطلاعات مکانی را به بیانی ساده تر می توان به عنوان حیاتی ترین بخش از یک سیستم اطلاعات مکانی همراه به شمار آ...
متن کاملنمایش نامه نویسان ایرانی و تحولات اجتماعی
در این مقاله با مقایسه یافته های دو تحقیق در مورد نمایش نامه های ایرانی در دو دوره متفاوت نشان داده شده است که چگونه شرایط اجتماعی بر روی سبک و مضمون نمایش نامه های نوشته شده در هر دوره تاثیر گذاشته و آن ها را تغییر داده است. این تحقیق در حوزه نظری جامعه شناسی هنر نوشته شده است و چهارچوب نظری آن، رویکرد بازتاب است. روش به کار رفته در هر دو تحقیق، ترکیبی از پیمایش و مطالعه اسنادی بوده است که در ...
متن کاملجایگاه زبان در دو نمایش نامه
تئاتر نمایش داستانی تخیلی به واسطه ی ژست و کلام است و دارای دو زبان کلامی و غیر کلامی یا صحنه ای است. هدف مطالعه ی حاضر بررسی زبان در دو نمایشنامه از دو فرهنگ متفاوت است : «آخر بازی» بکت و «افرا یا روز می گذرد» نوشته ی بهرام بیضایی. نمایش اول را نمونه ی تئاتر نو یا پوچی می دانند که نویسندگان آنها قصد داشته اند عناصر سنتی تئاتر غرب را به چالش کشیده و طرد کنند. ما بر این باوریم که نمایشنامه ی بیض...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه فردوسی مشهد - دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023